Dupa un week-end prelungit, reiau astazi serialul despre Korea cu subiectul fierbinte pe care-l asteapta multi: femeile. Ei, dragilor, aici se pare ca va dezamagesc un pic, pentru ca daca dpdv comportamental femeia koreeanca are toate calitatile, estetic sunt o deceptie. Bine-cunoscutul 90-60-90, in Korea, s-a transformat in 50-50-50, sau mai pe romaneste - femeia “snur”: fara tz..e, fara … Si aici ele se pot imparti in doua categorii: cele din sud, mai traditionaliste, imbracate saracacios (mai de la “tara” cum se zice), si cele din zona Seul, cosmopolite, ca doar na, e vorba de capitala tarii. Si unele si altele, insa, acorda o mare importanta cosmeticalelor; personal cred ca alaturi de Japonia, South Korea este una din tarile in care femeile cheltuie cei mai multi bani pe cosmetice. La polul opus, probabil, sta Rusia, insa despre Rusia si rusoaice in urmatorul serial, direct de la fata locului. Vreti sa stiti care e parerea koreenilor (barbatilor) despre femei? Ei bine, destul de populare chiar si in Korea sunt romancele, alaturi de unguroaice si rusoaice, asa ca ei, koreenii, ma intreaba mult mai mult despre femeile romance, decat voi despre koreence.

Un alt aspect al vietii sociale in Korea este sportul. Nu se face propaganda, ca la noi cu cele 400 de sali de sport, la ei chiar se face sport si statul, dar mai ales marile grupuri private (Samsung, Hyunday, Daewoo) investesc in sali de sport, terenuri, etc. Ce sporturi sunt populare in Korea? In principiu cele importate de peste ocean: golf, baseball, fotbal american, insa mai sunt populare si badminton-ul, tenisul de masa, fotbalul si patinajul viteza. Iar asta se regaseste si in structura canalelor TV de sport. Ei au canale dedicate atat pt golf, cat si pentru baseball, fotbal american, fotbal (SKY Sports) si … GO. Da, ati citit bine, traditionalul joc al mintii, GO-ul (asa cum il stim noi) este de departe cel mai popular joc printre koreeni. In Korea acesta se numeste PA-DU si nu de putine ori veti avea ocazia sa vedeti carciumi koreene pline de tineri, care in timp ce stau la o bere sau la masa, vor avea ochii pironiti la televizorul intepenit pe canalul de GO, comentand mutarile jucatorilor, asa cum noi o facem la meciurile de fotbal.

Cat priveste fotbalul, odata cu Campionatul Mondial organizat in 2002, dar si datorita televiziunii, acesta a devenit din ce in ce mai popular, astfel ca multi tineri au inceput sa bata “maidanele cu nocturna si gazon sintetic”, iar nume precum Ronaldinho, Beckham sau chiar Hagi apar printre poreclele lor. Eu unul, am ramas surprins cand, jucand fotbal cu niste liceeni koreeni si spunandu-le ca sunt din Romania, i-am auzit raspunzand in cor: “Hagi”, dupa care cand am inceput jocul, unul dintre ei deja se considera Hagi, asa cum altul era Ronaldinho samd.

In Okpo, Daewoo a construit un cartier pentru angajatii santierului, cu tot cu scoala, spatii comerciale, etc. E un mic oras Daewoo. La fel cum in Gyong-nam, ceva similar a fost construit de Samsung. Companiile se ingrijesc de angajati, inclusiv de felul in care acestia isi petrec vacantele, asa mici cum sunt ele. Statiunile sunt construite in mare parte in jurul templelor, astfel ca oriunde te-ai duce e “musai” sa vizitezi si un astfel de templu. Destinatia favorita a koreenilor este insula Jeju sau Cheju (veti intalni ambele variante, pentru ca pronuntia este undeva “intre”). Aici ei au parte si de mare, si de munte si de temple, evident, intr-o insula de cca 8000kmp.

Foto 1: Golf Course Simulator - un simulator in care jucatorii lovesc mingea ca si cum s-ar afla pe un teren de golf autentic, a carui imagine e proiectata pe ecranul din fata, iar traiectoria mingei lovite este calculata cu ajutorul a 3 lasere, indicand cu precizie locul unde aceasta va ajunge. Geometria solului, vantul, etc. sunt simulate si ele. Ce e mai greu este ca nu prea poate fi descris in cuvinte :)

Foto 2, 3 si 4: Insula Jeju - insula care produce mai multi turisti decat toata Romania