In general epilogurile ar trebui sa fie ceva de genul: “Totul e bine cand se termina cu bine”, de data asta insa n-a fost chiar asa. De ce? Pentru ca iata-ne in tren cu bagaje, cu copii, ne luam cusetele in primire, dar ne ia si insotitorul de tren in primire. Si nu cu vreo urare de Craciun, asa cum s-ar fi cuvenit, ci cu o veste trasnet: “Buna seara, trebuie sa va anunt ca s-a defectat instalatia electrica si pana la intrarea in tara nu vom avea caldura in vagon”. Am ramas mut. Mi-ar fi placut sa cred ca e vorba de o gluma, insa nici pe departe. Sa recapitulam: era ora 22.00 (23 la Bucuresti) si urma sa intram in tara a doua zi la ora 14.00, adica cca 15 ore de indurat frigul din vagon. Am mai indurat asa ceva pe vremea lui Ceausescu, insa atunci doar pentru 3-4 ore si eram singur, nu cu copii dupa mine. Daca ar fi fost ziua tot ar mai fi fost ceva, insa era noapte, copiilor le era somn, cum sa-i culci la -1, -2 grade, care pe masura ce inaintam in noapte se facusera cam -10, la momentul trecerii prin munti. La Bratislava am ajuns pe la 2-3 noaptea si erau -9 grade. In compartimente nu era cu mult mai cald. Am incercat sa ne infofolim cat mai mult posibil si sa avem grija ca macar copiii sa poata dormi. Cred ca in toata noaptea asta de pomina, am reusit sa adun cam o ora, o ora si jumatate de somn, si ala din bucati.

Cum de a fost posibil asa ceva? Sa pleci din Praga cu defectiune la instalatia electrica, cu atat mai mult cu cat se stia de ea, cu o zi inainte. E posibil, pentru ca, desi in Cehia, prezentul nostru se afla in Romania noastra originala, care fiind “buricul pamantului” nu se poate integra in UE nici macar cu forta. Si asta pentru ca CFR-ul a refuzat din start un contract de colaborare cu Caile Ferate Cehe sau Maghiare privind asistenta tehnica reciproca, asa ca orice defectiune apare la vreuna din garnituri, nu va putea fi remediata decat in tara. Am vrut sa dam in judecata compania, insa la ce bun? Ar fi castigat oricum. In Romania legea nu e facuta pentru populatie, ci impotriva ei, iar partea mai grava e ca de la o vreme si presa e la fel.

E bine de stiut. Atunci cand va aventurati sa folositi serviciile CFR, trebuie sa luati in calcul aceste amanunte deloc de neglijat. E spre binele vostru.

Intrebare de final: De ce oare aceste 3 initiale, CFR, implica o doza mare de risc? (atat Caile Ferate Romane, cat si Cartierul Felinarelor Rosii)